Developmental Health / March 30, 2020

Driewielers: waarom wel of niet?

SHARE

Was de driewieler de eerste ervaring die je had met een fiets? Dan voel je je wellicht ietwat nostalgisch als je terugdenkt aan je peuter- en kleuterjaren. Maar wist je dat de driewieler eigenlijk helemaal niet ontworpen en bedoeld is om te leren fietsen?

Een kleine geschiedenis

De eerste versie van de driewieler werd in 1680 uitgevonden door de Duitser Stephan Farffler. Deze versie had geen trappers voor de voeten, maar werd vooruit gebracht door een reeks tandwielen en handslingers. De driewieler zoals we die nu kennen, werd uitgevonden door de Fransmannen Blanchard en Maguier - in 1789. Die driewieler heeft sinds zijn oprichting heel wat kleine veranderingen ondergaan, maar is over het algemeen redelijk hetzelfde gebleven. En dat terwijl de wereld om ons heen dankzij technologie en wetenschap razendsnel verandert. De computer van gisteren is morgen verouderd. De nieuwe mobiele telefoon van morgen is alweer yesterday’s news zodra hij op de plank komt.

Onhandig ding

Met fietsen gaat het niet zó snel, maar er is sinds de driewieler een hoop veranderd: we hebben andere, betere manieren gevonden om te leren fietsen. Want misschien had je het zelf destijds ook wel een beetje door: de driewieler is best een onhandig ding. Weet je nog hoe lastig het was om uit het gras op het trottoir te komen? Hoeveel werk het was om een beetje vaart te krijgen en hoe hard je moest trappen? Weet je nog dat je een te scherpe bocht nam en omsloeg? En hoe doodeng het uiteindelijk was om te leren fietsen, hoe vreemd het houden van balans aanvoelde? Door de manier waarop de driewieler is ontworpen, is sturen heel anders dan op twee wielen. De pedalen, die zich meestal op het voorwiel bevinden, maken de mogelijkheid om te sturen beperkt en fietsen behoorlijk zwaar. Om het voorwiel recht te houden, moeten de armpjes hard werken om de kracht tegen te gaan die op de pedalen wordt uitgeoefend. Kortom: buffelen om vooruit te komen en ondertussen worden de juiste stuur- en balansbewegingen niet gestimuleerd.

Loopfietsfundamenten

Trappen is niet het lastigte aan leren fietsen. Het ontwikkelen van balans en het leren sturen, en dat tegelijkertijd, is dat wel. Het zijn de fundamentele vaardigheden die niet kunnen worden geleerd op een driewieler. De loopfietsen van Strider bieden een veilige, effectieve en bewezen aanpak om dit onder de knie te krijgen. Door eerst vooral de basis te leren, leren kinderen op jongere leeftijd rijden. En hoewel driewielers misschien stabieler lijken, hebben ze een veel hoger zwaartepunt dan een loopfiets.
Hierdoor kantelen ze gemakkelijker en zit het ongeluk vaak in een klein hoekje. Loopfietsen hebben een laag zwaartepunt en de kleine Strider-rijder heeft altijd twee voeten op te grond om te stabiliseren en een val te voorkomen.

Laufmaschines for ever

Na jaren van ontwikkelen, testen en doorontwikkelen zijn loopfietsjes van Strider wereldwijd de best verkochte fietsjes om mee te leren fietsen. Wist je dat de allereerste fiets, ontworpen door de Duitse baron Karl von Drais ook een loopfiets was? Hij noemde het een Laufmaschine en deze fiets had ook geen pedalen. Volwassenen zaten op het zadel, deden lange stappen en kwamen zo een stuk sneller vooruit. Pas daarna haalden we onze voeten van de grond en begonnen we te trappen. Klinkt bekend?

BY mint twist
CONTENT CREATOR